mandag 2. januar 2017

Utfordring!

Velkommen til bloggen min!

Her vil du kunne følge med på litt av det som jeg fyller dagene og tankene mine med. Nå i begynnelsen vil det dreie seg endel om noe jeg leste i avisen igår. 
Der leste jeg om en dame som hadde bestemt seg for å prøve å leve for 50 kroner dagen i en måned. Det skulle dekke alt unntatt faste regninger. Altså mat, shampo, håndsåpe, blomster osv...
Jeg fikk veldig lyst til å prøve på det samme, så dette prosjektet har jeg startet på idag. 
Hun tillot at venner spanderte på henne osv, det vil ikke jeg, føles som juks for min del. Hun hadde også lov til å bruke alt det hun hadde fra før, det gjør jeg også. Men det varer jo ikke så lenge...

Det er ganske morsomt hvor mange nye tanker som har dukket opp i mitt hode allerede første dagen. Hvordan jeg nå legger merke til detaljer i pengebruken som jeg aldri har tenkt over før. Noen eksempler:
- Jeg lurte veldig på hvor mange knekkebrød det er i knekkebrød pakkene jeg pleier å spise. For jeg må fordele pengene etter det.
- Mannen og datteren kjøpte 2 pakker knekkebrød og 2 bananer for meg på butikken idag. 
Det kostet 9 kroner for 2 bananer! 9 kroner er mye når 50 kroner skal dekke en dag, ikke mer bananer nei. 
-Og jeg lurte på hvorfor i all verden de brukte 1 krone på pose, når jeg bare har 50 kroner og vi har mange hjemme?
- Og akkurat når jeg hadde fordelt pengene så fint utover uka, så skulle jeg vaske hendene og oppdaget at det snart er tomt for håndsåpe. Jeg kunne bare latt mannen kjøpe det, men det blir litt feil, må gjøre dette ordentlig tenkte jeg. Så da må jeg finne ut hva håndsåpe koster, dele det på 4 og betale min del.

Allerede nå første dag så kjenner jeg på at det er mye slitsom tankevirksomhet rundt det å måtte vite nøyaktig hvor mye penger man kan bruke osv. For min del så skal jeg bare holde ut en måned, men mange har slike hverdager. Jeg tenker at jeg ville vært full av bekymringer for alt som er økonomisk uforutsett hvis livet mitt var sånn. Og som mor så ville nok en slik tilværelse gått utover nattesøvnen osv. Jeg er så heldig at jeg kan holde ungene utenfor dette....

Så mange nye tanker, sunne tanker tenker jeg. Det er ingen tvil om at dette eksperimentet har jeg jammen godt av på mange måter. Jeg har bestemt meg for å være helt slavisk på dette bortsett fra på datteren min sin bursdag. Blir lov med litt kake da. 
Jeg er spent på hva slags utfordringer som vil dukke opp etterhvert...  Hvis du vil følge med så kommer det oppdateringer her på bloggen. 

Beste hilsen Ingvild-Christin


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei, så koselig at du vil kommentere på min blogg.
Innlegget ditt vil bli synlig når det har vært til moderering.
Beste hilsen Ingvild-Christin