onsdag 18. januar 2017

Er det bare meg som reagerer?

I går så sveipet jeg kjapt innom noen forskjellige nettaviser på morgenen slik jeg ofte gjør.
VG og Aftenposten gjerne, noen ganger også Nettavisen.
Nettavisen hadde en artikkel hvor det var et bilde av Carola og overskriften: "Hadde ikke sex på 14år".
Min første tanke er: "denne informasjonen ønsker jeg ikke å ha i mitt hode"!
Heldigvis så er det kortids-lagring i hode mitt på mange ting.
Må bare beklage at du også fikk denne informasjonen nå, du får ventilere den ut igjen...
Det er kanskje bare meg, men jeg har en annen forventning til en avis enn et ukeblad.
Når man velger å lese Se & Hør så vet man hva man kan forvente seg.
Mine forventninger til Nettavisen var tydeligvis for høye. Det i seg selv er jo ikke noen verre sak enn at jeg bare slutter å lese den.

Men er det bare meg som reagerer på at det er endel uvensentlige artikler i avisene?
Ikke bare i Nettavisen, for all del.
Det er kanskje bare meg og mitt hode som ikke klarer å følge med på utviklingen?
Var ikke aviser en gang i tiden noe man leste for å få de siste nyhetene?
Det er kanskje bare nyheter de presenterer enda, men at endel av de nyhetene er utenfor mitt syn på viktige nyheter?
En ting er artikler som ikke er i mitt interessefelt, det er jo helt greit. Jeg lar bare være å klikke på de. Men jeg syntes jeg stadig oftere får tanken: "jeg har ingen behov for å vite dette" bare av overskrifter.
Det er kanskje et tegn på at jeg begynner å bli gammel og ikke følger med i tiden, ikke vet jeg.

Men jeg vet at det man fyller hode med, det påvirker livet vårt på mange måter.
Derfor prøver jeg å være nøye på hva jeg fyller hode mitt med. Både av lesestoff, filmer, tv program osv.
Jeg vil ikke at mine verdier og holdninger skal bli filt på litt og litt, slik at de sakte, men sikkert, forandrer seg. Eller at grensene mine sakte og nesten umerkelig flytter seg. .
Alt rundt oss er i forandring hele tiden. Derfor er det så viktig for meg å ha et stabilt fundament for meg og hva jeg står for.
At jeg bevisst gir meg selv påfyll av det som er viktig for meg. Ikke overfladiske ting som skifter med tid og moter. Men bunnsolide verdier og holdninger som står fast uansett.







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei, så koselig at du vil kommentere på min blogg.
Innlegget ditt vil bli synlig når det har vært til moderering.
Beste hilsen Ingvild-Christin