torsdag 12. januar 2017

Dag 11 - Lønningsdag

Idag er det lønningsdag og nå skulle Hallgeir fra Luksusfellen vært her å sett hvor flink jeg er til å spare. Men kanskje han bør komme før 1.februar når jeg er ferdig med å leve på 350kroner uka 😉. 
Vel, jeg er faktisk flink til å spare, men ikke så flink som jeg påtvunget blir denne måneden. Kunsten blir å ikke bruke opp ekstra mye fra februar, det må jeg prøve på. 

Gleden over lønningsdag er både større og mindre på en gang denne måneden. Større fordi jeg kjenner ekstra på hvor godt det er å kunne betale alle faste regninger, og ikke tenke mer på sånt før neste måned. Det å ha det økonomisk romslig og slippe økonomiske bekymringer er virkelig en stor frihet å sette pris på!
De siste dagene så har jeg kunnet kjenne på en liten brøkdel av hvordan det er å ha en lav maksgrense for bruk av penger. Og hver eneste dag så kjenner jeg på hvor glad jeg er for at barna mine slipper å leve innenfor disse rammene. Det må være kjempe vanskelig å leve med dårlig økonomi i et land med så høy levestandard som vårt.
Høye krav på alle måter, fra alle kanter. Et land hvor mange tenker: "selvfølgelig har alle 50-100kr". 
Jeg får vondt i magen når skolen sier "alle kan ta med 50kr til å kjøpe is og brus", når de skal på tur en sommerdag. Fordi jeg vet at det sannsynligvis er 2-3, kanskje flere, som ikke kan få med 50kr og som vil havne utenfor denne gleden. 
For noen er 50kr noe man bruker uten å blunke. For andre så er det viktige penger for at et stramt budsjett skal gå rundt. Det opplever jeg jo selv nå. Og de fleste har ikke bare et barn, men kanskje tre. Og de skal ikke bare på tur med skolen, de skal også på sommeravslutning. Og de skal ikke bare på sommeravslutning med skolen, men også med andre aktiviteter. Så blir sluttsummen av alt høy. 
Et barn jeg kjenner fortalte meg om en annen på skolen som ikke hadde med niste fordi foreldrene ikke hadde mer penger til mat. Dette barnet visste ikke hva å gjøre for å hjelpe? 
Jeg liker å fortrenge sånne tanker, det er behagelig å ikke forholde seg til denne virkeligheten. 
Det har ordnet seg for hele denne familien, heldigvis. Men noen rundt oss har det sånn....

Dette ble et innlegg om både glede og sorg rundt dette med penger. Sånn er jo selve livet... fylt med både gleder og sorger. 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei, så koselig at du vil kommentere på min blogg.
Innlegget ditt vil bli synlig når det har vært til moderering.
Beste hilsen Ingvild-Christin