mandag 13. februar 2017

La ingen prest, biskop eller pastor få ta ifra deg ditt personlige forhold til Gud.

De siste ukene så har jeg holdt på å lese en bokserie som handler om Amish folket.
Det er noveller, så det er oppdiktede historier.
Men forfatteren har vokst opp i nærheten av Amish folket og har mye kunnskap rundt hvordan de lever. Både hverdagsrutiner, regler, sosiale normer osv.
Disse menneskene må underordne seg strenge regler og rammer rundt livene sine.
Og de skal undertrykke egne ønsker og behov i ganske stor grad.
Dette skaper jo selvfølgelig endel frustrasjon hos noen av dem.
Nå er jeg fullstendig klar over at livets virkelighet kan være langt unna hvordan det fremstilles i bøker. Og hvert og et menneske der er like forskjellige som oss.
Men dette levesettet gir uansett et tankekors om hvor tilpasningsdyktige og påvirkelige vi mennesker er!

Dere som kjenner meg godt vet at jeg har en stor fascinasjon for gamle ting, gammeldags stil osv.
Men å leve som Amish er nok ikke noe for meg. Det er ikke det å leve uten strøm og gå glipp av oppvaskmaskin, data, mobil, vaskemaskin (jo kanskje akkurat den), men ellers er det ikke disse tingene som gjør at det ville være umulig for meg.
Det er det at livet er lagt opp på en måte som undertrykker det unike ved hvert enkeltmenneske, som ville gjort det umulig for meg.
F.eks er det ikke lov å spille instrumenter, ta bilder, skrive bøker/historier, male bilder osv...
Det er bestemt at alle jenter og damer de skal like å sy, om du så har ti tommeltotter så skal din lidenskap som kvinne være å sy. Jeg hadde slitt veldig der kan du si 😄!
En ting er at jeg hadde slitt, men det som jeg syntes er alvorlig med det er at det tar bort en ting ved skapelsen som er veldig viktig for meg: man tar bort det unike ved hvert menneske.
Det at vi alle er skapt forskjellige med ulike talenter og egenskaper.
Selv om man er kristen så behøver ikke talentene dine å være noe som skal/må brukes innenfor kirkens fire vegger.
Er du god i fotball, spill fotball. Er du god til å danse, dans. Er du god til å spille instrument, spill det.
Er du god til å spille sjakk, spill sjakk. Er du kreativ, vær kreativ: mal, tegn, lag kort, keramikk osv.
Bruk det du er god på. La det du er god på få utvikle seg!
"Himmelveien" var nok smalere før, det var mye man ikke burde gjøre som kristen.
Litt sånn er det noen steder enda.
Jeg forstår ikke den tankegangen. Jeg tenker at man er skapt med sine talenter fordi det er meningen at de skal få utvikle seg.

Det er en ting til ved Amish folket som jeg ikke ville ha klart å forholde meg til i det hele tatt som kristen.
Og det er at en biskop skal få bestemme over menneskers liv på den måten som det skjer der.
For ordens skyld: selvfølgelig må alle kirker, menigheter osv ha regler og rammer.
Og de må også ha en prest/pastor som er leder for forsamlingen sin.
Under den øverste lederen så er det gjerne et lederteam som fungerer på forskjellige måter, slik må det være i store forsamlinger.
Ja de skal være med å styre forsamlingen som helhet, innenfor de rammene som er satt.

Men jeg har både vært borti selv, lest om og selv hørt historiene til mennesker som har vært medlem av kirkesamfunn hvor biskopen/presten/pastoren og de øverste lederne har makt på vegne av Gud til å bestemme over enkelt individene.
Da Jesus reiste fra jorden så sendte han Den Hellige Ånd som en hjelper og veileder for oss.
Den Hellige Ånd er et sterkt bindeledd for oss til Gud.
Og det fine med Den Hellige Ånd, slik jeg har skrevet litt om i noen historier her før, Den Hellige Ånd taler til enkelt mennesker.
La ingen prest, biskop eller pastor få ta ifra deg ditt personlige forhold til Gud.
Ikke la de få makt over ditt Guds liv ved f.eks å si:
 "Gud har sagt at du skal lede søndagsskolen, ha ansvar for de eldre, kjøkkentjeneste, synge, spille - hva som helst".
Ofte så bestemmer de utifra at Gud har sagt til dem om deg:
- Hvilke oppgaver du skal ha. (selv om det strider i mot alt for deg)
- Du blir "satt inn i tjenesten".
- De bestemmer når du er ferdig med tjenesten.
- Og de bestemmer hvilken tjeneste du skal ha etterpå.

Hører du disse ordene, så kom deg vekk fra dette så fort du kan!
Oppsøk hjelp til å komme deg vekk hvis du trenger det!

Kjære deg, Gud gir ikke andre mennesker makt over ditt liv på denne måten.

Selvfølgelig så kan du bli forespurt av både prest og pastor om du ønsker å ha forskjellige oppgaver, på en måte hvor du tar valget selv.
Noen ganger sliter vi jo med selvtillit til om vi kan klare noe og da er det jo fint at andre forespør oss og på den måten viser at de har tillit og tro på oss. Så lenge man selv får stå til ansvar for svaret 😊!















Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei, så koselig at du vil kommentere på min blogg.
Innlegget ditt vil bli synlig når det har vært til moderering.
Beste hilsen Ingvild-Christin