torsdag 2. mars 2017

Speil, speil på veggen der, hvem er den vakreste i landet her?

Setningen i overskriften er det den slemme dronningen i historien om Snehvit, som sier.
Det magiske speilet kunne gi svaret på det, og i mange år hadde det vært dronningen.
Helt til en dag da speilet svarte "Snehvit".....resten av historien kjenner vi.

I løpet av morgenrutinen så kikker de fleste av oss seg i speilet.
Speilet er jo utrolig kjekt når man skal gre håret f.eks...
Det er jo sånn at når du og jeg ser oss i speilet, da får vi en realitets tilbakemelding:
"litt mer rynker, blitt brun av solen, hvit som Snehvit - på vinteren" osv.

Etter vi er ferdig med morgenrutinen så fortsetter vi å speile oss, men ikke på badet.
Vi sjekker Facebook, og speiler oss mot andre sine statuser der.
Vi reiser på jobb, og speiler oss sosialt osv mot arbeidskollegaene.
Vi leser avisa, og speiler oss mot innleggene der.
Vi speiler oss mot vennene våre.... denne lista er uendelig lang bare i løpet av en dag.
Og vi tilpasser oss selvfølgelig etter de forskjellige situasjonene i løpet av en dag, for vi vil jo gjerne passe inn.

Jeg tror jeg er en person som er ganske lik om du møter meg her hjemme, på jobb, med venner eller i menigheten f.eks.
Det er vel noe av det beste med å bli litt eldre, man blir trygg på den man er.
Men som alle andre så blir jeg påvirket av hvem jeg møter, hva de sier, hva jeg leser osv.
Jeg har blitt mye mer kritisk til hva jeg leser f.eks enn før.
Jeg siler mer hva jeg vil lagre og ikke.
Det samme når jeg er i samtaler med andre. Jeg hører etter, men jeg siler hva som jeg ønsker å bære med meg videre.

Nå som vi påvirkes så til de grader fra alle kanter, hele tiden, så tenker jeg at det er kjempe viktig å ha et bevisst forhold til hva jeg fyller meg med.
For det jeg bærer med meg, det er det andre mennesker igjen møter når de møter meg.
Så jeg er veldig bevisst på grunnverdiene mine.
Jeg tar de frem ofte å pusser på de, for jeg tenker at det er hundre ganger viktigere enn å pusse sølvet vi har.
Det er tusenvis av mennesker bare i Norge som har et helt annet grunnleggende menneskesyn, annet syn på flyktninger, mennesker med funksjonshemming, hva som er viktig i livet, osv enn hva jeg har.
Og det bombarderes ut igjennom innlegg i aviser, facebook, blogger osv.

Mitt lille motsvar til dette er at jeg finpusser på mine verdier og deler de igjennom facebook og min blogg, for jeg tenker at mine verdier også er viktig 😊







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei, så koselig at du vil kommentere på min blogg.
Innlegget ditt vil bli synlig når det har vært til moderering.
Beste hilsen Ingvild-Christin