fredag 24. mars 2017

Hva med meg?

Forandring, et ord som rommer både spenning og usikkerhet, det kommer an på i hvilke situasjoner man møter på forandringene.
Jeg har fått høre ganske mange ganger av mannen min at jeg er en person som ikke er så glad i forandringer.
Ofte så stemmer det, det er mange ting i livet som jeg liker at forblir de samme.
Det er en grunn til at når jeg kommer på favoritt kafeen min og hvis det er noen av de faste på jobb, så vet de både hva jeg skal ha å spise, drikke og når jeg innimellom skal ha kake, så vet de hvilken da også 😊.
Ikke fordi jeg er der hver dag, hver uke og faktisk ikke alltid hver måned en gang, men hvis jeg skal på kafe, så går jeg dit 95% av gangene. Mamis heter kafeen, de fortjener litt reklame 😇!
Og når jeg har funnet noe jeg liker godt, ja da går det i det samme..... og jeg er lykkelig og fornøyd.
Noen folk rundt meg kan bli lei av forutsigbare Ingvild. Men for andre så er min forutsigbarhet en trygghet.

Selv om jeg har mine områder hvor jeg ikke er så glad i forandring, så er jeg veldig glad i å bli kjent med nye mennesker.
Jeg vil påstå at jeg er ihvertfall gjennomsnittlig glad i å bli kjent med nye mennesker, sannsynligvis endel over gjennomsnittet hehe.
Det å få mulighet til å bli kjent med en ny person, det er noe av det mest fantastiske i livet syntes jeg!
Jo flere ulikheter personen og jeg har, desto mer spennende syntes jeg det er.

De fleste av dere vet at jeg er kristen, men jeg har aldri kjent noe behov for å presse min tro over på andre jeg møter.
Jeg syntes det er spennende å høre om andres tro. Om hva og på hvilken måte deres tro betyr noe for dem.
Og de som ikke har en slik tro, hva slags tanker har de rundt det?

Det er viktig for meg å møte hvert menneske med respekt for den troen de har.
Jeg forventer at jeg blir møtt slik og jeg har som mål å møte andre på samme måte.
Datteren min har flere venninner fra familier med muslimsk tro, det har aldri vært et problem!
Både jentene og foreldrene deres er verdens hyggeligste folk.
Det koster meg ingenting å tenke over f.eks hva slags mat vi serverer når de er på besøk, litt hensyn må man kunne ta mot hverandre.
Vi må ikke bygge murer oss mennesker imellom pga slike småting. Tenk på all gleden vi vil gå glipp av da!

Mine grunnverdier, tro og menneskesyn er ganske spikret fast.
Men jeg syntes det er spennende å få snakke med personer som har helt andre tanker om ting i livet enn meg selv.
Alle bærer vi med oss det vi har opplevd i livet i møte med nye ting. Slik vil vår fortid alltid ha en eller annen påvirkning på hvorfor vi har de tankene som vi har.
Kanskje gjør fortiden vår det slik at vi lengter veldig etter noe, eller det kan like godt bli slik at vi tar totalt avstand fra noe.
I de aller fleste ting så er det ikke noe totalt fasit svar  heller....

Det er ingen hemmelighet at jeg ikke er noe særlig begeistret for grupperinger. Det første som skjer ved grupperinger er at det blir "oss og dem".
Da har man allerede lagt første "murstein" til å bygge et skille, slik at dette kanskje utvikler seg til å bli "oss mot dem"!
Og jeg lurer veldig på hvilken gruppe jeg i tilfelle skulle tilhørt?
Jeg er en ganske sammensatt person med mange rariteter, så jeg tviler på at det ville vært plass til 100% av meg i noen som helst gruppe.
Man måtte ha laget en egen gruppe bare for meg!
Og det tror jeg nok de måtte for deg også...
For det er ingen av oss som er helt like.
Faktisk så er hver og en av oss helt unike 😊!

God helg 🌞😊!




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei, så koselig at du vil kommentere på min blogg.
Innlegget ditt vil bli synlig når det har vært til moderering.
Beste hilsen Ingvild-Christin