fredag 7. april 2017

Tåler du meg? Tåler jeg deg?

Som barn så tenkte jeg noen ganger at: "når jeg blir voksen da kommer jeg til å vite alt mulig".
Vel, jeg håper jo at jeg har "utviklet mine evner", som Tøflus i Skomakergata sier.
Fra å være barn og ikke være så sikker på ting, bortsett fra i trassalderen regner jeg med, så ble jeg tenåring og så kanskje ting mer: svart/hvit eller riktig/galt.
Etterhvert som jeg har blitt eldre så har "fargekartet" utviklet seg fra svart/hvitt til å inneholde mer av alle regnbuens farger.
Og jo eldre jeg blir, jo mindre skråsikker blir jeg på veldig mange ting.
Jeg har funnet ut at det er sjeldent bare et riktig svar på noe.
De fleste svar må ses i lyset av personen de gjelder, fordi vi alle er forskjellige.
Når jeg tar valg så tar jeg de utifra fra alt det mitt liv inneholder og hva som jeg tenker er best for meg/oss. Slik gjør jo de fleste av oss.

Men når jeg leser i aviser og sosiale medier så virker det som om vi tåler litt dårlig at andre velger å leve livene sine på en annen måte enn oss selv?
Selvfølgelig må vi ha regler og man skal man bry seg hvis ting påfører andre skade osv, men utenom det?
Må vi blande oss opp i om noen spiser svin eller ikke? Ingen blander seg opp i om jeg ikke spiser fisk?!(Ihvertfall ikke etter jeg flytta hjemmefra mamma 😝).
Jeg ønsker meg en verden med mer romslighet for ulikheter.
At vi kan godta at andre tar helt andre valg enn oss, uten å tenke "jaja, de vet jo ikke bedre".
Eller begynne å sloss, hetse hverandre, baksnakke hverandre, mobbe hverandre osv.
Vi mennesker er skapt forskjellig, det er meningen at vi skal være ulike.
Det er dyr som står i båser, vi må ikke lage båser for oss mennesker også...
La oss ha romslighet for hverandre!
Det er ikke dermed sagt at man kan "begynne å spille håndball midt i en fotballkamp".
Nei, men vi kan godta at noen liker å spille fotball, noen håndball, noen sykler, noen svømmer, noen synger i kor, noen spiller instrumenter osv.
Det bør være plass for ulikhetene som vi er skapt med. Og de ulikhetene som vi velger i livene våre.

Noe av det jeg syntes er mest fantastisk med Jesus, er at da han levde her på jorden så valgte han ofte å besøke de som andre så ned på/ikke likte/utstøtte osv.
Det er ikke dermed sagt at han likte alt som alle gjorde, men han så enkelt menneskene 💛.
Da han gav sitt liv for deg og meg på korset, så døde han ikke for noen bestemte folkeslag eller grupper.
Han døde for alle, absolutt alle!!! Om du går i kirken eller ikke, det spiller ingen rolle..... 💛
Tror du på han og sier du at du tror på han - det er alt som skal til!

                                                                God påske 💛💜💛


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Hei, så koselig at du vil kommentere på min blogg.
Innlegget ditt vil bli synlig når det har vært til moderering.
Beste hilsen Ingvild-Christin